Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

søndag den 23. februar 2014

blonder og hulmønster; kursus i farvelære

Ugens kursusaften handlede om blonde- og hulstrik samt ind- og udtagninger.
Vi skulle strikke 2 blondekanter og to hulmønstre; strikke mindst en af disse med andet garn/andre pinde, samt prøve at lave hulmønster selv.
Hulmønster 1 og 2, blonde 2
Blonde 1 - to str


Hulmønster 2, stor str
færøsk hulmønster, to forsk udtagn/indtagn















Min gule alpakkatrøje blev færdig; jeg er meget tilfreds! Så jeg har straks købt mere garn og er begyndt på den næste sweater :-)









Kursus i farvelære:

I går var jeg på farvekursus hos Katrine i farvelære og farver i strik. Det var utroligt lærerigt, supersjovt og fantastisk at arbejde med farver på nye og andre måder.
Vi skulle dels selv tegne en farvecirkel, dels lave farvecirkel af garnrester på hele arbejdsbordet; en farveskala mørk-lys med den samme garnrester, og derefter lave vikleprøver efter eget valg. 













Vi tog farve- og sorthvid billeder af forskellige garnsammensætninger for at se mørk og lys-forskel - og blev temmeligt overraskede ind imellem!









Til sidst strikkede vi et par prøver af de farver, vi hver i sær havde brugt i vikleprøverne. Det var sjovt at se det helt anderledes udtryk farverne fik, når de blev strikket op.


Mit ene valg var inspireret af et maleri af Paul Klee - Red Green Gradation . Jeg valgte farver og garntyper, lavede to vikleprøver og to strikkeprøver.










Mit andet valg var fra farvecirklen, det udvalg der hedder Split Complementary. Jeg synes farver var ret skønne når de lå som garner, jeg er ikke helt sikker på vikleprøverne. Men det var en virkelig interessant udvælgelses- og afprøvningsproces.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar