Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

tirsdag den 30. december 2014

Årsopgørelsen 2014

Jeg strikker meget! Jeg strikker faktisk næsten hver dag. 10 minutter før jeg går på arbejde om morgenen. Om eftermiddagen, når jeg kommer hjem. Om aftenen foran fjernsynet. Jeg har lige opdateret de forskellige album på min KrisCraft Facebookside, og der går det op for mig, hvor meget jeg egentlig får produceret i løbet af et år.

Jeg begyndte året med den del babystrik til mit første barnebarn, Louis, som blev født i april.  Jeg fik strikket en lille trøje, flere par strømper ( jeg er blevet hooked på at strikke strømper - og at gå med dem!), tre par bukser (jeg har stadig planer om at strikke et par cowboybukser til drengen :-)), og ikke mindst hans babytæppe, som jeg designede specielt til ham. Jeg selv er tilfreds med resultatet, men det bedste er, at han og ikke mindst hans forældre synes godt om det! Desuden har jeg strikket en sovepose til ham i alpakka af egen import. Den ligger nu i bunden af barnevognen og varmer ham.

Den årlige weekend ved Henne Strand bød på en herlig garnforretning et sted i omegnen (der var et skilt ude ved hovedvejen, som sagde Garn 1 km og pegede i den rigtige retning. Sådan skal det være!) I forretningen fandt jeg det skønneste pladegarn - flerfarvet - og har strikket et kæmpesjal af det. Det var en erindringsoplevelse fra 70'erne, hvor jeg sidst strikkede med pladegarn: duften af garnet, og den særlige forsigtighed hvormed man trækker garnet til sig, så det ikke knækker hele tiden... Desuden fandt jeg en skøn, og ikke mindst vældigt anvendelig gadget: en omgangstæller til at have siddende på fingeren.

8 forskellige sweatre er det blevet til; to alpakkasweatre i foråret, én med 3/4ærmer i en mild gul farve, og en grå- og brunstribet med tofarvede ribkanter; en stor sweater med kæmpestjerner på bærestykket, Skappelgenseren; to patentstrikkede, én i shetlandsuld og dobbeltgarn og én i en uldsilkeblanding med dobbeltgarn; en sommertrøje i uld/bomuld; og en lang tunika i smal A-facon i gotlandsk pelsuld.
Desuden har jeg strikket et pencilskirt i uldsilkeblanding med enkelttråd, som har elastik i en simpel løbegang i taljen og en orangefarvet lynlås som 'gålæg'.
På vores bryllupsrejse i begyndelse af juni tog jeg fire nøgler uldcashmere med og hæklede et stort sort sjal. Det fik gule kanter og blev foræret til Anna, da hun fyldte 25.

Min Partner in Yarn, Thea, og jeg tilbragte en herlig dag på Arbejdermuseet til et arrangement, som indledte World Knit in Public week. Pi havde arrangeret, at vi skulle sidde rundt omkring og strikke på ting fra tre forskellige tidsperioder. Thea og jeg valgte 30'erne, og jeg fik lov til at strikke på en Combination (tryk på trediesidste stavelse - og det er en body!) med hulmønster. Vi havde hyggeligt besøg af min mor, foruden en del turister der kom forbi vores stand (som var inde i den lille bitte arbejderlejlighed helt inde i et hjørne).

Babystrømperne gav lyst og inspiration til mere strømpestrik, og da der vart kæmpegarnudsalg i Brundby på Samsø i sommer, hvor der var et utal af farvekombinationer at vælge i mellem, foruden de dejligste korte strømpepinde i lækkert træ (man må aldrig gå ned på udstyr!), måtte jeg købe garn og begynde på strømpestrikningen. De første to par jeg strikkede, gav jeg til Louis' forældre, med bonussokker til Louis, så de kan være ens på fødderne ... Derefter er det blevet til en 6-8 par til mig foruden et par gule&sorte BDA sokker til CB (og et bonuspar til Sally), foruden et par i uld og silke til min mor, som hun fik i julegave.

Der har været et IRL garnforretninger, der måtte lukke i dette år, det er lidt ærgerligt, for der er noget særligt ved at gå hen og mærke på garnet mens man køber det. Men samtidigt må jeg indrømme at Garnudsalg.dk nok er den forretning, jeg har lagt flest penge hos i år. (og sidste år). I år har jeg blandt andet indkøbt noget vidunderligt merinogarn med kameluld og fået strikket en tunikakjole. Ved et tilfælde så jeg, at Karen Noe solgte ud af første forsøg med 100% minkgarn. (der er vist blandet lidt andet uld i næste omgang). Det måtte naturligvis prøves, så afsted til Uldstedet i Vendersgade, hvor jeg indkøbte to bundter. Vel hjemme med garnet fik jeg den ide, at strikke kanter på tunikaen, og således har jeg nu en kjole med minkkanter. (uden at have slagtet en eneste mink).

Jeg har været på flere kurser i år; først var det Strik2 hos Louise Klindt i vinters. Det var en ren fornøjelse at fordybe sig i grundteknikker. Jeg har ved hver eneste kursusaften (kurset varede 12 uger) gået hjem med ny lærdom.
Jeg har også været på farvekursus hos Katrine Wohllebe i GoodlifeKnitting. Det var totalt skønt, jeg blev simpelthen så glad af at sidde og lege med farver og garn.
Både Louise og Katrine underviste på StrikBornholm2014, og jeg var på tre dages festival - og i himmerige. Katrine underviste i dominostrik på nye måder (mit juleprojekt til næste år er juletræer og hjerter),  mens Louise underviste i strik med to farver.
I november var jeg på endnu et par kurser, et hos Selvstrik.dk, hvor vi lærte at strikke med magicloop. Jeg har ikke haft tid til at afprøve det nok, men dog anvendt det da jeg skulle strikke uldblebukser til Louis. Og et skønt kursus hos Katrine, hvor det drejede sig om strikket plisse (det er jeg vild med!) og vendbare snoninger. Jeg skal strikke en nederdel med plisséer! Det er ét af mine 2015-projekter.

Jeg har købt meget dejligt garn i år. På festivalen på Bornholm fandt jeg fx bornholmsk uld, gotlandsuld fra får, som går på øen, og som kartes og spindes lokalt. Meget smukt. Desuden fandt jeg uld fra Grønland, som jeg har strikket en kort poncho af. Det har rigtigt meget lanolin i sig!
På den islandske strikkefestival i Det Nordiske Hus på bryggen fandt jeg vidunderligt tyndt islandsk håndfarvet garn hos Hespa, som blev strikket op til det første islandske sjal. Desuden købte jeg knapper af fiskeskind!
I slutningen af november var der også Popup-shop i Fredericiagade, hvor jeg mødte g-uldkvinderne for første gang. Vidunderligt håndfarvet lammeuld købte jeg (som også skal blive til et sjal af den islandske slags), foruden en opskrift på en middelalderhue, som jeg har strikket til Louis (i camel-merino garn).
I det hele taget er indkøb af særligt garn blevet en stor del af fornøjelsen for mig. For tiden er jeg den lykkelige ejer af to bundter moskusuld (bryllupsgave fra Susanne og Michael), de to bundter minkgarn, som er blevet til kjolekanter, og er på pinden som patentstrikket tørklæde; bornholmsk uld, som skal blive til et sjal; yakuld, hvoraf noget er en sjælevarmer som ML har fået; possumuld, som jeg har strikket en sweater af, men der er noget tilbage; og babykameluld, som ligger og venter på en ide.

Min datter - Louis' mor - er blevet hooked på uld. Det er godt, synes hendes strikkende mor :-) Så både jeg og Louis' farmor, som også er en erfaren superstrikker, har produceret lanolinuldsblebukser til drengen.  Han er velforsynet nu, med to par fra sin mormor og mindst tre fra sin farmor.

Via Facebook kom jeg med i en KAL som Bitta Mikkelborg havde startet. Et adventsmysterie, hvor der tre gange ugentligt blev lagt en mønsterdel op. Det var ikke voldsomt vanskeligt at regne ud, at det blev til et herligt - langt - tørklæde, mysteriet var naturligvis hvilke og i hvilken rækkefølge mønstrene skulle strikkes. Nummer 1 og 2 og 19 og 20 var ens, de øvrige 16 er forskellige. Bortset fra mellemstriberne som er ens. Det var godt, da jeg regnede det ud, for så kunne jeg strikke 'på forskud'... Tørklædet blev ca 275 cm langt, det er dobbelt og er åbnet i begge ender, så det også kan bruges som hue. Min ældste datter fik det i julegave. Alle mønstrene var fine, men min særlige yndlings var alligevel nummer 14, som minder mig om marimekkoblomsterne. Det skal anvendes til noget i løbet af næste år.

CB sendte mig et link på Instagram om en 2015-udfordring fra en hækle-enthusiast. Så nu har jeg tilmeldt mig #12moc (#12monthsofcrocheting) på IG. Er lidt spændt på hvad det indebærer (jeg synes ikke jeg har fundet nogen  anvisninger, men det kan være de kommer. Eller også skal man bare anvende hashtaget når man IG'er sine hæklerier? Jeg er i gang med et tæppe i alpakkarester; opskriften købte jeg også på den islandske festival. Det minder lidt om neverkontstrik.

Gadgets! Jeg har købt en mængde vidunderlige gadgets i år. Særlige snoningspinde; Ekstra lange rundpinde, hvor de store sjaler kan være på; Den førnævnte omgangstæller. Flere forskellige pinde til at have ekstra masker siddende; En ny slags hæklepind (jeg omtaler normalt redskabet til at hækle med som hæklenål. Men denne nyanskaffelse kaldes en hæklepind, fordi man hækler og strikker på én gang.) Det kaldes naturligvis Knooking. Jeg har oprettet en mappe på Pinterest, hvor instruktionerne foreløbig ligger til en dag jeg får tid. Men man skal aldrig gå ned på udstyr!

I disse sidste dage af 2014 har jeg gang i to tørklæder: et patentstrikket mink og et islandsk sjal af Norogarn-rester, som jeg købte af Katrine. Desuden er jeg i gang med en oppefra-ned sweater i færøsk garn med forskellige stjerner på. En eftermiddag sad jeg med en ternet blok og tegnede den ene stjernevariation efter den anden, og fik lyst til at anvende dem i ét strikketøj Jeg må desværre trevle lidt op, da jeg fik sat farverne forkert sammen. Den orange blev alt for orange...
Desuden skal jeg strikke strømper. Jeg har garn til mindst tre par liggende. To par multifarvede og et par grå, som skal have striber. Eller noget.
De sociale medier bibringer mange fornøjelser. Jeg læste både på FB og IG om den 'nye' sweaterponcho, design Pia Hernø - Arvingen - den ser så superpæn ud, og jeg har lige en pakke garn, der vil passe, så den hopper jeg på i år (jeg når det lige).

I år har jeg lavet to årsberetninger: denne og én hvor alle billederne ligger. Jeg håber, du har lyst til at besøge begge indslag, og jeg bliver naturligvis glad for kommentarer. Med dette vil jeg ønske alle kendte som ukendte medstrikkere (og -hæklere, og håndarbejdsglade) Godt Nytår! Vi ses forhåbentlig i 2015, her eller ude i det virkelige håndarbejdsliv.

Knit on!





Godt Nytår!


 

1 kommentar:

  1. Kristina, herligt at følge med her! - Og selvfølgelig ekstra rart når man selv får ros, tak igen :)
    Hvor får du dog strikket mange fine ting. Glæder mig til at se hvad du finder p næste år :)
    Kh Katrine

    SvarSlet