Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

torsdag den 20. august 2015

farver gør mig glad - mange farver gør mig mere glad

Jeg har været på end nu en farveworkshop, denne gang over to tirsdage og underviseren var denne gang Charlotte Kaae

Lad mig straks fortælle at kurset var vildt fedt, jeg lærte noget nyt, og jeg fik endnu en gang bekræftet at farveleg og -lære gør mig glad. Faktisk helt høj af henrykkelse over alt det smukke og morsomme og - ind imellem - sanseudfordrende! - der kommer ud af 100 nøgler garn i hver sin farve.

Kurset foregik i Rasmillas hyggelige butik på Hallandsgade, og det forøgede kun fornøjelsen (og fristelserne) at være omgivet af garn i mange farver og kvaliteter.


 Første del af kurset var farvelære (efter Ittens model), og opgaverne gik ud på at forme farvecirkler, og derefter udvælge sig et antal farver til den prøve der skulle strikkes.

Charlotte er meget produktorienteret (sagde hun selv!) og det betød at prøven, vi skulle strikke, var en hue.



Derefter skulle vi begynde at vikle magiske nøgler - noget der i første omgang forekom en smule besværligt og langsommeligt, men som hurtigt, og derefter kun, var sjovt og inspirerende. Det sænker strikkehastigheden en smule, men til gengæld er der en mængde fordybelse og ro i bonus.



Jeg nåede at vikle garn op til første del af min hue, og jeg kastede mig ærligt talt over strikkepinden da jeg kom hjem. 

Charlotte fortalte også om dominansfarve, bund- og mønsterfarve, og jeg læste opskriften på en måde, så jeg fik byttet rundt på de to.

Med mit farvevalg og de magiske nøgler jeg har viklet, betyder det at mønsteret ikke træder tydeligt frem, men det gør som sådan ikke noget, for resultatet er flot og farverigt - og meget mere gult end jeg havde forestillet mig.

Den obligatoriske hjemmeopgaven var rullekanten og ribstykket, den frivillige hjemmeopgave var at strikke så langt man havde tid til, men ikke længere end til indtagningen. Jeg strikkede og strikkede i ugens løb, og løb tør for garn!! (godt man har mere end ét projekt i gang :-) )


Anden del af kurset var dels at vikle resten af garnet der skulle bruges til huen, dels at tale om vores forskellige udgaver af huen. Det er sjovt som smag, farvevalg og sammensætning giver fuldstændigt forskellige resultater. Et af spørgsmålene til hver af os var, hvad man eventuelt ville gøre anderledes hvis man skulle strikke en sweater med de givne farver i huen.

Jeg ville afgjort have min sweater mindre gul! Charlottes forslag var at samle farverne så de gule, orange og pink var for sig, og de blå og grønne var for sig, og det giver naturligvis helt andre magiske nøgler, så det var jeg naturligvis nødt til at købe garn til at prøve.

(Jeg har også vendt bund- og mønsterfarve, sådan at bundfarven er dominans, hvilket gør mønsteret forbløffende meget tydeligere.)



Som en særlig herlig bonus blev det muligt at købe garn til at lave et sær farveprøver: der skulle tages ca 25 cm af hvert nøgle garn. (det tager ret lang tid, når der er 100 forskellige farver, kan jeg berette). Garnet vejede 13 gram og TrævarerUdsalget har klemmer til 20 kr for 50, så nu skal jeg i gang med at vikle garnstumper op, så jeg kan lege med farver hjemme på spisebordet.

Det er det fjerde farvekursus jeg har været på, og jeg har tænkt at blive ved, for det er uendeligt sjovt og jeg lærer noget nyt om farver, farvevalg og min farvesans forøges for hver gang!

PS: Og når ens #darlinghusband siger, at han gerne vil have huen, endnu mens jeg sidder og strikker på livet løs i med magiske nøgler i mange farver, så er fornøjelsen endnu større <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar