Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

fredag den 23. oktober 2015

Knit Swirl - min første, men ikke min sidste :-)

I foråret fandt jeg et link til en hjemmeside med et fantastisk strikkeprojekt - Knit swirl. Det er en uniquely flattering one piece, one seam swirl jakke. Jeg kunne ikke modstå fristelsen til at købe bogen,

Da den kom med posten efter et par uger, var den bogen på mit natbord, som jeg læste i, inden jeg lagde mig til at sove. Jeg kiggede på de forskellige modeller, læste om forskellen på formene (cirkel og elipse i forskellige varianter). Det tog lidt tid at beslutte sig for hvilken af modellerne, der skulle være mit første forsøg.




Efter en uges læsning, besluttede jeg mig for en cirkel med hulmønster, ud fra devisen om at lidt variation ville gøre det nemmere at holde gejsten oppe. Der er tegninger til hver model, foruden en skrevet opskrift. Den sidste havde jeg nemmere ved at overskue, og i starten syntes jeg ikke, at tegningen gav mening, Men midt i strikningen fik jeg pludselig brug for at se på skitsen, som gav svar på et tvivlsspørgsmål  (jeg tror, det var om antallet af indtagninger. De er noteret i opskriften, men der er også i tegningen angivet maskeantal for hver afsnit.



Inden jeg startede på selve projektet, strikkede jeg et sjal, hvor jeg brugte samme mønster: glatstrik, som vendes efter et antal pinde ( i sjalet 4, i jakken 5 og 6), så der fremkommer en stribevirkning. Sjalet er strikket med garn i to tykkelser: et tykt garn, som strikkes på p 6, og en tynd mohair, som godt kan bære tykke pinde. Sjalet blev færdigt i forsommeren og har fået to vidt forskellige sider.





Efter at sjalet var blevet færdigt følte jeg mig parat til at starte på KnitSwirl jakken. Jeg havde på forhånd besluttet mig for, at dette projekt måtte/ville tage sin tid. Jeg startede med at slå 697 m op på rundpind 3½/100 cm. De første striber tog lang tid; jeg tog tid: en omgang tog mig 15 minutter at strikke :-) Det var faktisk også lidt hårdt for hænderne at strikke så mange masker...





Jeg har strikket på nogle andre projekter, dels fordi jeg altid har flere projekter i gang, dels for at hvile hænderne lidt ind i mellem.
Da jeg nåede til ærmedelen, lå det lidt stille i nogen dage. Jeg skulle sætte mig lidt op til at læse i opskriften og til at strikke frem og tilbage; udtagningerne var ikke vanskelige, men jeg skulle alligevel holde tungen lige i munden for at holde styr på hvornår og hvormange masker. (her kom tegningen fx. til hjælp!)


Efter halvdelen af ærmerne var strikket begyndte aflukningen til nakke og forkanter, og den anden halvdel af ærmerne blev strikket hver for sig. Jeg valgte at strikke begge ærmer på én gang med hver sin enden af garnnøglet.



(På et tidspunkt troede jeg ikke der var garn nok, og det gjorde at jeg måtte holde en lille pause, mens jeg overvejede hvilken farve forkanten eventuelt skulle have. Heldigvis viste det sig ikke at være tilfældet!)

Forleden weekend tog jeg fat igen, og pludselig var jeg nået vejs ende. Igen fik jakken lov at hvile lidt, for sammensyningen så lidt omstændelig ud i opskriften. Og jeg har brug for godt dagslys for at se, når jeg skal montere (ja, man er jo ikke 25 længere ;-)



 En fredelig lørdag formiddag var dagen, hvor sammensyningen blev ordnet, og jeg er overvældende henrykt over resultatet. Jakken er simpelthen så smuk, og faconen (som egentlig  er ikke-eksisterende) er fabelagtig. Den smyger sig om kroppen på den helt rigtige måde.

Jeg må afgjort strikke en mere. Om et stykke tid.

 















1 kommentar: