Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

mandag den 22. februar 2016

Nye bøger, messebesøg og et fagligt-teknisk spørgsmål til håndarbejde!

CB og jeg var på AOHmessen i Rødovrehallen om søndagen. Messen var overvældende med mange boder, meget garn, mange tilbud og en del mennesker, men vi fik heldigvis både plads og tid til at  hilse på mange strikkevenner, og vi fik også mødt nogle nye...

Vi hilste på Texantik - Lisbeth & Lars, på Dragen Kunst - Lisbeth, hvor vi også mødte Louise. Vi kom forbi Woolspire og hilste på Diana, i Magiske Garner-standen snakkede vi med Paulette; Preben - vores knappemand - havde vi en længere snak med, og vi vinkede til Sisse i Nørkleriet, hilste på Lene hos PaaPindene; vi snakkede med både Trine og Jane fra Fox og Jane og vi hilste på hos Tante Grøn. Vi mødte også Marie, som vil være med på White Nile Cotton standen på Knitwork Light.

Vi mødte nogle nye spændende strikkevenner:
vi kiggede indenfor i Önling Standen, og vi købte Katrine Hannibals fine nye bog;  hos Naturstrik hilste jeg på Camilla, som vil være have en stand på Knitwork Light.



I denne weekend var AnnetteD popupshop i Teglgårdsstræde, og jeg kæmpede mig gennem storm og slud til den skønneste og mest inspirerende præsentation. Jeg købte Annettes nye bog, Vinterdage, (da CB så bogen, som foruden strik også indeholder madopskrifter, konstaterede han, at Annette må kende os :-)
Vi inviterede naturligvis Annette til Knitwork16, og vi håber hun kommer!
I bogen er der en opskrift - Rimfrost - som jeg må strikke. Den giver samtidig anledning til at prøve det nye garn fra garnudsalg - Linwool.

 På pindende i mit strikkerum er der dels en stor sweater til CB - Palestislender fra bogen Strikk i Strid. Den er skøn at strikke, omend, den blev tung til sidst. Nu er jeg i gang med to ærmer på én gang, blandt fordi jeg tager mere og oftere ud end opskriften siger; så for at det bliver ens, strikker jeg simpelthen på ærmerne skiftevis fra udtagning til udtagning.
Den anden er en blød og vamset sweater i funky chunky alpacca fra garnudsalg; desværre (!!) er jeg nok nødt til at købe en cone mere, og strikke sweateren med colourblocks :-)


 I sidste uge modtog jeg også det nye PomPomQuarterly magasin - dels er det meget inspirerende at bladre i, dels er det så fedt at få det tilsendt fint indpakket i silkepapir (som naturligvis skifter med årstiden!), dels med en hyggelig personlig hilsen på pakken.





Jeg har været på udstilling i Officinet, hvor Lab 16 udstiller deres værker. Det  er 24 nordiske kunsthåndværkere og designeres tolkning af det nordiske udtryk. 4 forskellige garnpakker, hver pakke med 5 forskellige garner, har alle deltagerne modtaget.
Det var meget specielt og morsomt at se...



Søndag aften havde vi mine forældre til middag, og mens CB tilberedte blåmuslingerne (som min mor havde ønsket sig), sad jeg med mit hækletøj; jeg hækler et mægtigt stort granny sjal med hæklenål 6.
Min far stillede mig dette spørgsmål:

Hvad er forskellen på at strikke og at hækle?
Mit første svar var naturligvis antallet af redskaber: én hæklenål og to (eller flere) strikkepinde (undtagen hvis man strikker med rundpind!). Mit næste svar var forskellen på maskernes antal: ved hækling er der kun én maske ad gangen, der bindes med tråden fra garnnøglet (undtagen hvis man hækler tunesisk). 
Jeg forsøgte også at forklare hvordan masker bindes, når man hækler og strikker, men det synes jeg selv ikke lykkedes så godt...

Jeg har forsøgt at google spørgsmålet, men der kommer ikke rigtigt noget brugbart frem.
Så: hvad er forskellen på at hækle og strikke? er der nogen der kan give et svar (kort eller langt) på dette spørgsmål?

Og så det sidste nye skud på Knitwork:
Vi har oprettet en gruppe på Ravelry - den er åben for alle, så velkommen til. Jeg har foreløbig opslået to 'topics', som man kan kommentere på, hvis man har lyst!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar