Om mig

Mit billede
Jeg er en håndarbejdskvinde. Jeg har strikket, hæklet og syet hele mit liv. På denne blog noterer jeg hvad jeg strikker på, hvor langt jeg når, mine ideer til strik, noget om mine inspirationskilder og jeg deler gerne af min strikkeviden og -erfaring.

tirsdag den 13. juni 2017

Strik i maj og juni

I det tidlige forår spurgte min far om jeg ville strikke et halstørklæde til ham. Han ønskede sig et langt (250 cm) smalt tørklæde i merinould. Han havde nemlig købt nogle dejlige tynde sweatre i denne type uld, og er mægtig glad for dem.

med på strikkecafe :-)
Det ville jeg naturligvis, og vi talte lidt frem og tilbage om garntyper. Han fik et par links og fandt frem til DCDK-Duo Silke 595, som er mørk violet. Skøn farve og skønt garn!

Jeg fandt et bundt fra Leading Men Fiber Arts, jeg havde købt på et tidspunkt for at kunne strikke forskellige mønstre op, så faderen kunne se det i virkeligheden. Efter en række prøver, som er blevet til et sample scarf, fandt vi frem til at tørklædet strikkes i firkanter på 8m/8p ret /vrang i firkanter. Vi gik bort fra ribkanter, da de trak sammen på en uønsket måde. I stedet strikker jeg to p ret i hver ende.Det går på en måde rask fremad, da tørklædet kun er 52 m bredt, men jeg må strikke på andet også. Jeg strikker på det når jeg er ude, så kolonihaveforeningens generalforsamling, Garn & Cocktail, strikkecafeer, i bussen til og fra arbejde (når det regner), og når jeg holder pause fra havearbejdet i kolonihaven.

Piece of Silver - a favorite pattern and sweater!


 Jeg er helt vild med Piece of Silver trøjen (kig ind på Instagram og se de mange opslag på #pieceofsilver), og er godt og vel halvvejs med nummer to. Denne gang i cerisefarvet råsilke med tweed effekt, som jeg fik på garnbytte. Jeg strikker på p3.75. Den bliver tættere og mindre (naturligvis!!) end min første version. 
  
Den tredie Piece of Silver sweater er strikket i Geilsk Tweed, garn som jeg også fik på garnbytteaftenen. Den er strikket på p4, og jeg har lavet om på kanterne: der er ikke rullekrave men en halsudksæring med en smal perlestrikket kan. Langs med ærmerne er der ligeledes perlestrik, som fortsætter ned langs sidesømmen. Kanten forneden er ligeledes smal og perlestrikket og forneden på ærmerne er der bare 4 p perlestrik.


Jeg er i gang med nummer fire, som jeg strikker stribet med forskellige tynde restegarner på p 3.75. Rullekraven har jeg strikket glat og ikke så høj, og den får et ombuk foroven. jeg laver brev rib forneden på sweateren, som bliver delt i sidesømmene, og ærmerne får ligeledes lange ribmanchetter.
Random Stripe generator
Striberne har jeg fundet frem til med det skønne redskab stripe generator som findes hos bisquit and jam. Det kan man få meget tid til at gå med, kan jeg berette :-)





POPUP
I morgen har vi årets sidste Popupstrik. Det er denne gang ikke en hemmelighed til sidste øjeblik, for vi skal gå en tur rundt i fælledparken som optakt til årets Knitwalk ved DHL 28. august. Kom glad og tag et nemt strikketøj med. selv finder jeg strømpegarn og -pinde frem og strikker på en strømpe. (det føles også rigtigt at gå og strikkestrømper - lidt litterært, faktisk :-)
  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar